fredag 11. januar 2013

Krabi - Ko Lanta

Etter vår noe selsomme hotellopplevelse i går startet denne dagen straks bedre, med rask ordning av minibussbilletter til Ko Lanta. Minibussen skulle hente oss på hotellet kl 11 og vi gikk derfor ut i Krabi by og spiste engelsk frokost mens vi ventet. Vi skulle egentlig spise på vårt flotte hotell, men de serverte ikke frokost likevel den dagen. Kanskje like greit, egentlig.

Vel tilbake på hotellet dukket minibussen opp kl 1115, men denne hadde selvsagt ikke kapasitet til å ta med oss og våre store kofferter. Dette skulle derimot løse seg om vi bare ventet til neste minibuss kl 12. Vi har etterhvert begynt å skjønne at tid er noe man har nok av her nede så vi lente oss tilbake i stolen for å vente litt til. Klokken 1215 kom vi da endelig avgårde i en relativt full, relativt trang og særdeles varm buss. Vi delte den med en gjeng packpackers fra Norge, som var slitne og varme, og lei av å bytte hotell hele tiden. Tror vi traff dem på et tidspunkt der moralen var noe laber. Drøye 3 timer og 2 fergeturer senere var vi kommet frem til vakre Ko Lanta Yai som skal bli vårt hjem de neste dagene.

Bilferge Thailandstyle
Bussen kjørte oss helt til hotellet, og det viste seg at dette var flere steg opp fra i går, her er både aircondition, vask og myke madrasser. Som bonus fulgte det også med en hel del maur på badet, men nå er vi jo godt vant til å dele bad så vi kommer nok frem til en ordning, vi og mauren.

Se - madrass!
Kort tid senere hadde vi badetøy på og ruslet de 20 meterne ned til en fantastisk sandstrand, med tilhørende badevann, som var helt himmelsk deilig. Sjøen holder nok ganske mange grader uten at vi har noen målinger, men det føltes som lik temperatur over og under vann.

Klong Nin Beach
 Her skal altså vi nyte strandlivet noen dager. Vi har lagt merke til at det har vært et økende antall hijab ettersom vi har reist sørover, og i dag hørte vi bønnerop fra en nærliggende moske. Det viser seg at på denne øya er det ca 95% som er muslimer. Da forsto vi også hvorfor vi ikke lenger kunne få thaimat med svin.

Slapper av med Singha etter badet og venter på solnedgang
Selv om svin altså er ute av bildet er det fortsatt mat å få og vi spiser videre. Det er sikkert veldig sunt for kroppen å ha så mye billig og god mat rundt seg konstant. Vi trøster oss med at thaimat er full av grønnsaker.
Det nærmer seg solnedgang og grilling på stranden
Og den var verdt å vente på
De hotellansatte griller fisk på stranda visstnok hver kveld. Dette var vi ikke klar over så vi hadde ikke plass til mer, men gleder oss til å prøve nygrillet fisk. De fortalte at fisken var resultat av dagens fiske og nettopp var ankommet kai. Vi ser frem til neste grilling!