mandag 28. januar 2013

Singapore dag 4

I dag har vi vandret avgårde på søndagstur, gode nordmenn som vi er, og vi fikk dekket rundt 2 mil av Singapors villmark.
Turen vi skulle gå var det man her kaller Southern Ridges som i realiteten er en samling av svært forskjellige turer knyttet sammen med mer eller mindre forståelig skilting. Vi startet fra MRT stasjonen, og vandret avgårde med endedestinasjon Mt. Faber. Underlaget varierte fra natursti, dvs sti i skogen, til flotte trebroer, metallkonstruksjoner og asfaltert vei og trapper.

Erik på "Krigsstien"
Vi gikk igjennom botanisk hage
Her ser du forest walk der apene bor rundt løypa
Hver av disse løypene har forskjellig tema, som krigshistorie, apekikking og fugletitting. Vi så heldigvis ingen aper, skrekken fra drittapene på Ko Lanta sitter fortsatt i for Therese. Vi fikk derimot lært om hvordan 2. verdenskrig utspilte seg her i Singapore, som en kamp mellom England, Japan og Malaysia. Vi fikk også sett veldig mange forskjellige søte fugler i alle regnbuens farger.

Ikke så fargerik, men svært så menneskekjær
Therese går "Hendersons Wawe"
Utsikten bedrer seg jo høyere vi kommer
Erik tester solmulighetene
Det ble varmt etterhvert, og det viste seg at en halv flaske vann ble litt i minste laget på en slik tur. Gleden var derfor stor når vi etter to timers gange fant toppen med en liten bistro hvor vi kunne leske oss. Sultne var vi også etter en litt for liten frokost. Etter påfyll av energi tok vi toppen med storm før vi gikk siste del av løypa ned til en ny MRT stasjon og satte kursen hjem.
Nesten på toppen
Therese viser muskler etter å ha besteget Mt. Faber på hele 105 moh.
Vel tilbake på hotellet fikk vi gjort turens andre klesvask, som sammenfalt veldig bra med at vi samtidig kunne se super-serberen Novak Djokovic leke seg til en ny seier i Australian Open. Vi har ikke fått vasket klær siden Bangkok, så posene var fulle. Hotellet her hadde heldigvis både vaskemaskin og tørketrommel til en rimelig penge i fellesområdet. Erik passet maskinene og så på tennis, siden det også så beleilig var tv på vaskerommet, samtidig som badeanden fikk svømt noen lengder i bassenget.
Nå har vi mange rene klær igjen og er klar for å krysse ekvator mandag.